عوارض مصرف قرص ریتالین در فصل امتحانات

قرص ریتالین و عوارض مصرف آن

قرص ریتالین چیست؟

ریتالین از جمله مواد محرکی است که بیشتر در درمان اختلال بیش فعالی و کمبود تمرکز کاربرد دارد اما به دلیل برخی ویژگی‌های آن بسیاری از افراد تحصیل کرده برای افزایش تمرکز و شب بیداری در شب‌های امتحان از آن استفاده می‌کنند. در واقع مصرف ریتالین باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود و درنتیجه دوپامین بیشتری ترشح می‌گردد که باعث حالت سرخوشی در فرد مصرف کننده می‌شود. بی‌توجهی به عوارض و پیامدهای مصرف ریتالین منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر اعتیاد به این ماده برای فرد خواهد شد که لازم است فرد برای ترک اعتیاد اقدام کند.

قرص ریتالین و عوارض مصرف آن

عوارض مصرف قرص ریتالین

ریتالین همانند هر داروی دیگری در کنار اثر درمانی خود، عوارض جانبی نیز دارد. در بعضی موارد ممکن است این عوارض بسیار شدید باشد و باعث بروز مشکلات جدی دیگری شوند که در این شرایط لازم است برای قطع آن با متخصص مشورت شود. عوارض مصرف ریتالین نسبت به بسیاری از مواد و داروهای اعتیادآور دیگر شدیدتر است و به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. مهم‌ترین عوارض آن شامل موارد زیر می‌باشد:

کهیر، تب، کاهش اشتها، تغییرات فشار خون، تپش قلب، بی نظمی ضربان قلب، شکم درد، گلو درد، کاهش وزن، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، بی خوابی یا خواب آلودگی

عوارض مصرف متادون، ترامادول و ریتالین

اعتیاد به قرص ریتالین

ریتالین با وجود ماده مؤثری به نام آمفتامین که نوعی از مواد محرک است ساختار شیمیایی شبیه به شیشه دارد. هر چند اعتیاد و عوارض این دارو از شیشه بسیار کمتر است اما همچنان این ماده می‌تواند باعث وابستگی به ویژه وابستگی روانی در مصرف کننده شود. به خصوص در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارند تجویز این دارو باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد.

موسسه آموزش عالی مهرآستان

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

Instagram
Telegram
به اشتراک بگذارید:
keyboard_arrow_up